Unge under 18 år

Unge mennesker er personer i en særlig livssituation

Det karakteriserer de kære unge mennesker, at de lever meget i ”nu-et”, og ikke altid helt kan forholde sig til deres fortid og fremtid på samme måde, som forældre og lærerne omkring dem synes er hensigtsmæssig. Der sker store hormonelle ændringer i deres krop, og der stilles nye krav til dem på en måde, de ikke altid er parat til at forstå.

Unge i dag lever i en anden tid end deres forældre

De er mere optaget af kammerat-relationer end af forældrene. Ungdoms-miljø-netværk har andre normer og omgangsformer end for bare 10 år siden.

Hvordan var det nu engang? 

Vi er nogle (jeg er snart 60 år) der kan tænke tilbage på en “Børnene i Bulderby -version” af et liv i overskuelige rammer.  I dag er livet komplekst og helt og aldeles anderledes.
Vi “gamle” skal huske på det hver gang, vi taler med et ungt menneske.

Klar besked til den unge:

Måske er der noget, du gerne vil? Så sig det! Jeg/vi vil gerne hjælpe dig eller finde nogle fagpersoner, der kender til at rådgive dig.
Du har et ansvar for dit liv!
Måske skal du tænke på en anden måde, end du gør! For at få et godt liv!
Hvad er et godt liv for dig?

Vi voksne har et ansvar

Det er vi voksnes ansvar at forsøge at hjælpe de unge videre frem i livet. Når det er svært eller ikke ser ud til at lykkes, så må vi tænke os grundigt om for at gøre det bedst mulige. Det gør vi også, når vi beder andre tage over! Der skal være en ansvarsplacering, for så ved den unge, hvad de har at forholde sig til.

Jeg har arbejdet med unge mennesker en stor del af mit arbejdsliv

Som lærer i de store klasser, i specialklasser for unge med særlige behov og som skole- og distriktsungdomsvejleder. Og som psykolog: Jeg har haft utallige samtaler med unge mennesker, der var i krise omkring deres videre liv.
Er der noget mere, vi som voksne omkring barnet kan gøre anderledes/bedre?
Er der noget særligt ved den unge, vi skal lære at kende og forholde os til med særlig opmærksomhed?
Hvad vil vi kræve, at den unge selv tager ansvar for?